سایت خبری تحلیلی دیدبان روسیه - آخرين عناوين ادیان در روسیه :: نسخه کامل http://www.russiaviewer.com//culture_society/din Mon, 23 Jan 2017 18:14:29 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط پایگاه خبری تحلیلی دیدبان روسیه http://www.russiaviewer.com// 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری تحلیلی دیدبان روسیه آزاد است. Mon, 23 Jan 2017 18:14:29 GMT ادیان در روسیه 60 روسیه با مشکل کمبود روحانیت معتبر و دینی روبرو است http://www.russiaviewer.com//fa/doc/article/2580/روسیه-مشکل-کمبود-روحانیت-معتبر-دینی-روبرو دیدبان روسیه: کمیسون هماهنگی روابط اقوام و ادیان در اتاق اجتماعی فدراسیون روسیه و گروه کاری مقابله با افراطی‌گرایی شبه دینی شورای هماهنگی مقابله با تروریسم وابسته به اتاق اجتماعی در چارچوب میزگرد «بیگانه هراسی و افراطی گرایی؛ مشکلات و راه های پیشگیری» در نیمه دوم ماه دسامبر به بحث و گفتگو نشستند. موضوع جلوگیری از انتشار بیگانه‌هراسی و افراطی‌گرایی در قلمروی روسیه و مقابله با آن در فضای آموزشی و زندگی جوانان در دستور کار این جلسه بود. "یوسیف دیسکین" رئیس این کمیسیون بر اهمیت این مشکل برای کشوری همچون روسیه که اقوام متعددی در آن ساکن هستند تاکید کرد. به گفته وی باید سیستم آموزش دینی را فعال‌تر کرد، زیرا افراد معتقد و متعهد نسبت به رعایت سنت­ های دینی بایستی اطلاعات عمیق‌تری از دین داشته باشند. "آلیبر کارگانوف" عضو شورای هماهنگی مقابله با تروریسم و مفتی مسکو خاطر نشان کرد که امروز در روسیه کمبود شدید علمای دینی و چهر­های معتبر دینی وجود دارد. به گفته وی، جوانان پیرو اسلام معمولا در مکتب شیوخ کشورهای اسلامی (عربستان سعودی، مصر و ...) به کسب علوم دینی و حقوقی اسلامی می پردازند. مشکل اینجاست که سازمان­ های دینی بین خود مشغول رقابت هستند و به یکدیگر نسبت­های ناروا داده و اعتبار خودشان را در چشم جوانان زیر سوال می­برند. کارگانوف به مسئولین توصیه کرد که بنا به اظهارات رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، باید مراکز ترجمه تشکیل شود، اما تا امروز هیچ مرکزی ایجاد نشده است. "گیورگی فیودوروف" عضو اتاق اجتماعی نیز یادآور شد که در برخی مناطق کشور تا امروز قوانین حقوقی بنیان فکری نیهلیسم حاکم است و مردم درک درستی از قوانین غیردینی ندارند. سازما­ن­های شبه دینی در این مناطق جوانان را به دام انداخته و تفکرات خود را ترویج می­دهند. معمولا جوانانی به دام این افراد می­افتند که دانش کافی نداشته و از بی­عدالتی کارمندان و مقامات محلی به تنگ آمده­اند. به گفته وی، تا زمانی که مشکلات اجتماعی مردم حل نشود، مبارزه با افراطی گرایی نتیجه مطلوب به دنبال نخواهد داشت. منبع: اتاق اجتماعی روسیه پایان نوشتار/ ]]> ادیان در روسیه Wed, 11 Jan 2017 07:45:57 GMT http://www.russiaviewer.com//fa/doc/article/2580/روسیه-مشکل-کمبود-روحانیت-معتبر-دینی-روبرو کانال ماهواره ای اسلامی راه اندازی می شود http://www.russiaviewer.com//fa/doc/news/2579/کانال-ماهواره-اسلامی-راه-اندازی-می-شود دیدبان روسیه: "روشن عباسوف" معاون اول شورای مفتیات روسیه اعلام کرد که یک شبکه ماهواره‌ای تلویزیونی اسلامی، در حال تاسیس می‌باشد و زمان پخش آزمایشی این شبکه سال 2017 خواهد بود. وی افزود که این شبکه ماهواره ای اسلامی به سنت، فرهنگ وآداب و رسوم مردم کشور روسیه خواهد پرداخت. در حال حاضر این طرح مراحل هماهنگی را پشت سر می‌گذارد و جهت راه اندازی این شبکه، متخصصان شبکه‌های بزرگ با شورای مفتی‌ها همکاری می‌کنند. نماینده شورای مفتی‌ها اعلام کرد، در حال بررسی محتویات این شبکه هستیم و برای راه اندازی این شبکه اسلامی ما به برنامه‌های پرمحتوا احتیاج داریم. این شبکه برای مخاطبان روس زبان به اجرای برنامه خواهد پرداخت، اما ابیاسوف این موضوع را که ممکن است در آینده به زبان های انگلیسی و عربی به پخش برنامه بپردازد را نیز رد نکرد. به گفته وی، این شبکه در سال 2017 به صورت آزمایشی آغاز به کار خواهد کرد. منبع: ریانوستی پایان نوشتار/ ]]> ادیان در روسیه Sun, 08 Jan 2017 06:10:49 GMT http://www.russiaviewer.com//fa/doc/news/2579/کانال-ماهواره-اسلامی-راه-اندازی-می-شود اعتراضات والدین دانش‌آموزان نسبت به تبلیغات دینی در مدارس روسیه http://www.russiaviewer.com//fa/doc/article/2564/اعتراضات-والدین-دانش-آموزان-نسبت-تبلیغات-دینی-مدارس-روسیه دیدبان روسیه: گروهی از والدین دانش آموزان در مدرسه شمار 2065 واقع در مسکو نسبت به «تحمیل ایدئولوژی دینی از سوی دپارتمان آموزشی» به دادستانی مسکو شکایت کردند. این افراد معتقدند که دروس دینی ارائه شده در مدارس «استثمار غیرعلمی اذهان» و «فشار بر روان کودک» است. این افراد در متن شکوائیه خود تاکید کرده ­اند که دوره آموزش دینی برای تمامی شاگردان اعم از مسلمانان و یهودیان و حتی پیروان مذهب کاتولیک اجباری است؛ با این حال مدرسین و مسئولین این مدارس اصرار دارند که دروس دینی ارتدوکس کاملا غیردینی و اختیاری هستند. گفتنی است که از روز اول سپتامبر 2015 وزارت علوم روسیه درس «اصول فرهنگ دینی – اخلاقی اقوام روسیه» را برای دانش‌آموزان سال­ های پنجم تا نهم اجباری کرده و دپارتمان آموزشی شهر مسکو در 40 مدرسه به طور آزمایشی این طرح را یک ساعت در هفته به صورت درس اجباری در برنامه درسی گنجانده است. والدین دانش آموزان سال پنجم حق داشتند از بین دو کتاب درسی «فرهنگ ارتدوکس» و «ریشه­ های تاریخی» یکی را انتخاب کنند. اما در ماه نوامبر 2016 معاون اول استاندار منطقه والاگودسک اظهار کرد که از وزارت علوم درخواست می­ کند تا این دو درس را در سراسر کشور به برنامه آموزشی دانش آموزان اضافه کنند. با این حال، اولین اقدام دپارتمان آموزشی برای برگزاری این دوره در مدارس مسکو با اعتراض والدین اعم از مسیحی، مسلمان و یهودی و لائیک روبرو شد. والدین کودکان در متن شکوائیه خود تاکید کرده­ اند که ماه سپتامبر در جلسه اولیاء و مربیان آنها را وادار به پذیرفتن این درس کرده ­اند در حالی که آنها هیچ تصوری از محتوای کتاب نداشته­ اند. وقتی کتاب را مطالعه کرده­، شوکه شده­ اند؛ چراکه پیوسته صحبت از آب مقدس، نیروهای شیطانی، فرشتگان محافظ، معجزات شمایل و امثال آن در میان است. با توجه به اینکه نیمی از شاگردان در کلاس از خانواده مسلمان و برخی یهودی و کاتولیک و حتی از شاخه پروتستان هستند، تمایلی به فراگرفتن مضامین ارتدوکس ندارند. گفتنی است که حتی خانواده­های ارتدوکس نیز نسبت به این درس اعتراض کرده ­اند. دپارتمان آموزش شهر مسکو تاکید کرده که این درس هیچ ارتباطی با تجربه دینی ارتدوکس ندارد و مبنای این درس، آموزش اصول و تعالیم ارتدوکس و تبلیغات دینی نیست. به گفته این دپارتمان، کتاب حاضر توسط شورای مدرسین و با احتساب نظرات جمعی از والدین آماده و ارائه شده است. در پایان مسئولین تاکید کرده ­اند که والدین می­ توانند از مدارس بخواهند به جای دروس «فرهنگ ارتدوکس» و «ریشه­ های تاریخی دین» موضوعات مرتبط با «فرهنگ دینی – اخلاقی اقوام روسیه شامل تاریخ، ادبیات، موسیقی، هنرهای تجسمی» را تدریس کنند و یا حتی به بازدید از موزه­ های تاریخ و مراکز موسیقی روسیه بسنده نمایند. منبع: مسلم. رو پایان نوشتار/ ]]> ادیان در روسیه Thu, 05 Jan 2017 08:28:48 GMT http://www.russiaviewer.com//fa/doc/article/2564/اعتراضات-والدین-دانش-آموزان-نسبت-تبلیغات-دینی-مدارس-روسیه تفاوت های مسیحیت ارتدوکس و کاتولیک http://www.russiaviewer.com//fa/doc/report/2522/تفاوت-های-مسیحیت-ارتدوکس-کاتولیک  دیدبان روسیه:  دو مذهب كاتوليك و ارتدوكس در آئين مسيحيت از نظر تعداد پيروان و باورمندان در صدر مذاهب و فِرَق اين دين قرار دارند كه پيشينه ي جدايي و افتراق آن ها مقدّم بر تمام دسته بندي ها و انقسامات كيش مسيحيت است . به سبب اكثريت شمار پيروان مذهب ارتدوكس در كشورهاي شرق اروپا از سويي و نقش تعيين كننده و هويت ساز مذاهب مسيحي در بسياري از اين كشورها ، آشنايي محققان و پژوهشگران اين حوزه با تاريخچه جدايي اين دو مذهب ، ريشه هاي تاريخي اختلافات آن ها ، مباني اعتقادي و كلامي اين اختلافات و تفاوت هاي اين دو مذهب در مناسك و آئين هاي مذهبي در شناخت عميق تر و جامع تر از جوامع ديني كشورهاي حوزه مذكور موثر خواهد بود . به بهانه سالروز ميلاد حضرت عيسي ميسح ( كه تاريخ دقيق آن يكي از موارد اختلافي بين ارتدوكس ها و كاتوليك هاست ) نوشتار ذيل تقديم علاقمندان مطالعات اروپاي شرقي مي شود . ► مروری تاریخی ارتدوکس از نظر لغوی از ریشه یونانی ارتودوکسوس به معنی راست دینی و صاحب عقیده درست است و در عرف متون دینی به آن دسته از پیروان ادیان اطلاق می شود که در عقیده خود جازم بوده و در برابر هرگونه تحریف و بدعت مقاومت می کنند . ارتدوکس ها در هر دین و آئینی ، سنتی ترین گرایش ها و باورها را نمایندگی کرده و به طور اصولی در برابر اصلاح و تحول عقیدتی مقاومت می نمایند . در جهان مسیحیت بر خلاف برخی که ریشه اصلی افتراق بین مذاهب مسیحی ارتدوکس و کاتولیک را اختلاف جغرافیایی / سیاسی می دانند ، بر اساس آموزه های اعتقادی این دو مذهب مسیحی می توان گفت ریشه اصلی انشعاب در آئین مسیحیت به بحث ها و مجادلات کلامی ای بر می گردد که بین متکلمین مسیحی در مورد ذات عیسی مسیح (ع) درگرفت. یگانه گرایان ، تک جوهری ها یا مونوفیسیست ها گروهی از عالمان مسیحی بودند که ذات عیسی مسیح را کاملا خدایی و ربانی دانسته و هرگونه ماهیت غیرخدایی / انسانی برای مسیح را خروج از آموزه های اصلی مسیحیت می دانستند . این قرائت از آئین مسیحیت مبدا و منشا کلامی / اعتقادی افتراق بین دو مذهب کاتولیک و ارتدوکس است و بروز و سربازکردن جدی آن در شورای جهانی کلیساها در کالسدون (سال 451 میلادی ) به شکل گیری قرائت ارتدوکس از آئین مسیحیت منجر گردید و از این پس کلیساهای شرقی که مخالف قائل شدن دو ماهیت و جوهر خدایی / انسانی برای مسیح بودند با عنوان کلیساهای ارتدوکس شرقی از دیگر کلیساهای مسیحی منفک شدند . مهم ترین و شاخص ترین نمایندگان این قرائت از مسیحیت ارتدوکس های ارمنی که به مسیحیان گریگوری هم موسومند می باشند . شایان ذکر است در این باور ، بین فرقه ها و مذاهب مختلف ارتدوکس هم تفاوت دیدگاه هایی وجود دارد و همچنان که ذکر شد ارتدکس ترین ( به معنای جزمی ترین ) باور ، در این زمینه از آن ارتدوکس های ارمنی یا همان مسیحیان گریگوری است . البته دو پاره شدن امپراتوری رم به بخش های شرقی و غربی در سده پنجم میلادی و واقع شدن کلیسای رم در بخش غربی و کلیسای قسطنطنیه در بخش شرقی و ادعاهای هرکدام در خصوص حق خود برای رهبری کل کلیساهای جهان در تشدید این جدایی بی تاثیر نبوده و در شکل ساختارهای متفاوت دو کلیسا نمود پیدا کرده است . ► تفاوت های کلیساهای ارتدکس و کاتولیک بین کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک تفاوت های متعددی از نظر اعتقادی ، ساختار ، آداب و مراسم و ... وجود دارد که برخی از مهم ترین این اختلافات در بخش های ذیل احصاء و ارائه می شود: 1 – ایمان و عقل کلیسای ارتدوکس از فلسفه و علم به عنوان دو ابزار مهم برای توصیف و توجیه باورهای خود بهره برداری می نماید در حالی که در مسیحیت کاتولیک ، اعتقادات بر مبنای علم و فلسفه قرار می گیرند . در آئین ارتدوکس پذیرش یا عدم پذیرش باورهای دینی توسط علم و فلسفه مبنای قضاوت درستی یا نادرستی این باورها نیست و باورهای دینی شانی بالاتر از گزاره های علمی / فلسفی دارند . یکی از ایرادات همیشگی کلیسای ارتدکس به کاتولیک ها در این زمینه ، مسائل دوران قرون وسطی و مقاومت و مخالفت کلیسای کاتولیک رم با نظریات جدید علمی در حوزه های فیزیک و نجوم بود که سایه سنگین آن تا اکنون نیز بر مسیحیت سنگینی می کند. 2– دکترین تحول و توسعه مسیحیت ارتدوکس بر این اعتقاد نیست که آموزه های مسیحیت از عصری به زمانی دیگر تغییر می کند و بر این اساس معتقد است که آئین مسیحیت و اعتقادات آن دقیقا بر اساس آن چیزی است که در آغاز به حواریون تعلیم داده شده است و در سده های اول ، پنجم ، دهم و پانزدهم میلادی در شورای کلسیاهای ارتدوکس مورد تاکید قرار گرفته است . البته کلیسای ارتدوکس تغییرات بیرونی و ساختاری كليسا در طول تاریخ را می پذیرد ولی به هیچ تغییری در آموزه های دینی قائل نیست . کلیسای کاتولیک اما نمی تواند هیچ یکریختی و انسجامی در باورهای مذهبی خود از ابتدا تا اکنون ارائه دهد و بر اساس دکترین تحول خود ، باورهای کلیسایی را بر اساس مقتضیات زمان قابل تغییر می داند . از این رو الهیات کاتولیک با توسعه و تکامل دانش بشری تحول و توسعه می یابد و بعضا به باورها و عقاید جدی کلامی نیز منجر می شود. 3 – خداوند مسیحیت کاتولیک بر این باور است و این آموزه را ترویج می دهد که عقل آدمی می تواند وجود خداوند را اثبات نماید و بی نهایت بودن ، کامل بودن ، غیرجسمانی بودن و ... او را از دل گزاره های عقلانی اثبات نماید . مسیحیت ارتدوکس اما بر این باور است که شناخت و درک خداوند در ذات و طبیعت آدمی است و از این طریق ما به وجود وی ایمان و اعتقاد پیدا می کنیم و بر این مبنا ، عقل آدمی بیش از آن چه خداوند در باره خود گفته است قادر به درک چیزی از او نیست. 4 – مسیح دیدگاه های کلیسای کاتولیک رم و ارتدوکس شرقی در خصوص ماهیت مسیح و چگونگی تجسد خداوند در انسان از طریق مسیح متفاوت است . بر اساس آموزه های مسیحیت ارتدوکس ، مسیح بر بالای صلیب ، زندگی خود را فدای انسان ها نمود . انسانی به نام مسیح ، خود را بر فراز صلیب قرار داد و فدای همه انسان ها شد . اما او با کالبدی انسانی از مرگ برخواهد خاست و مرگ توان فائق آمدن بر او را ندارد . بر اساس آموزه های کاتولیک رم ، خداوند برای رضای عدالت و پاکی که به وسیله فرزند آدم مورد هجوم و آسیب قرار گرفته است به صورت انسان در قالب مسیح متجلی شده است و تنها او به عنوان ماهیتی خدایی / بشری می تواند بر این ظلم و ستم فائق آید. 5 – کلیسا دیدگاه کلیسای کاتولیک رم و کلیسای ارتدوکس در باره کلیسا و سلسله مراتب روحانیت کلیسایی تفاوت زیادی با هم دارد . کلیسای کاتولیک رم معتقد است پاپ رهبر یگانه کلیساست و تالی تلو و جانشین سنت پیتر ( پطر قدیس ) است که شخصا توسط خداوند منصوب شده است .  کلیسای ارتدوکس شرقی اما همه روحانیون و کشیش ها را برابر می داند و صرف نظر از مرتبه و جایگاه علمی / روحانی شان ، روحانی را روحانی می داند و مقامی مقدس و ویژه برای وی قائل نیست. 6 –قوانین مقدس (شریعت) برای مسیحیت کاتولیک رم ، قوانین شریعت ، یک رویّه ، دستور و قاعده برای اداره کلیساست. این قوانین توسط حواریون ، پدران روحانی و شوراهای محلی و جهانی کلیساها وضع شده است . فقط کشیش ، به عنوان رهبر کلیسا ، باید آن ها را اجرا کند . او در به کارگیری و اجرای آن ها می توان سخت گیرانه عمل کند یا با مدارا و تسامح. در مسیحیت ارتدوکس اما قوانین شریعت نه به عنوان دستور العمل ها و قواعدی برای تنظیم روابط انسانی یا محافظت از حقوق آن ها که به عنوان ابزاری برای شکل دادن و ایجاد انسانی جدید یا مخلوقی جدید از طریق اطاعت و فرمانبرداری از اوامر الهی شناخته می شود . آن ها آموزش دهنده تقوا و ایجاد کننده تقدس و معنویت اند . از این روست که بر خلاف مسیحیت کاتولیک که در آن قوانین شریعت با گذشت زمان قابل حذف ، تغییر و اصلاح می باشند ، در مسیحیت ارتدوکس هیچ قانون شریعت کنار گذاشته نمی شود و حداکثر قوانینی جدید بسته به برخی مقتضیات به مجموعه شرایع پیشین افزوده می شود. 7 – آموزه ها و نمادهای رمزی بین مسیحیت ارتدوکس و کاتولیک رم در خصوص مفاهیم رمزی آئین مسیحیت از قبیل تثلیث ، عشای ربانی ، تعمید ، ، اقرار ، ریاضت و ... تفاوت های زیادی وجود دارد که تفصیل آن در این مختصر نمی گنجد. 8 – طبیعت آدمینآن کلیسای ارتدوکس و کاتولیک در خصوص طبیعت و ذات انسان نیز با یکدیگر اختلاف دیدگاه دارند . کاتولیک ها بر این باورند که آدم و حوا در برابر خداوند نافرمانی کردند . این نافرمانی و گناه به همه نسل آن ها تسری یافته است و انسان های امروزی مسئول "گناه آغازین" اند . ارتدوکس ها بر این باورند وقتی آدم در برابر خداوند نافرمانی کرد مرگ را به جهان معرفی کرد و جاودانگی انسان را از بین برد . از آن پس ، نسل آدم وارث مرگ شد و حیاتش مقدّر و محدود گشت و این سزای نافرمانی اولیه آدم بود که تا پایان جهان دامنگیر نسل او خواهد بود. 9 – مریم مقدس هر دو مذهب ارتدوکس و کاتولیک ، مریم مقدس را به عنوان مادر خداوند و مریم باکره می شناسند .اختلاف آن ها در خصوص تئوری معصومیت مریم باکره که توسط کلیسای کاتولیک ارائه شده است می باشد . ارتدکس ها بر خلاف کاتولیک ها که معتقدند ذات مریم باکره ذاتی معصوم و فرا انسانی بوده است ، بر این باورند که برای روح القدس امکان این که در نهاد زنی پاک از ابناء بشر و فرزندان آدم حلول نماید وجود دارد و این امر منافاتی با مادر خداوند بودن مریم باکره ندارد. 10 – شمایل ها شمایل ها نقش های هنری از مسیح ، مریم مقدس و حواریون و قدیس ها هستند که در مسیحیت جایگاه ویژه ای دارند . در هیچ کدام از مذاهب مسیحی شمایلی از خدای پدر وجود ندارد چرا که او دیده شدنی نسیت. شمایل ها در مسیحیت پدیده هایی فراتر از نقش ها و تصاویر مقدس اند و در خصوص آن ها مباحث کلامی و اعتقادی بسیاری در گرفته است که در این خصوص نیز اختلاف دیدگاه های بسیاری بین کاتولیک ها و ارتدوکس ها وجود دارد. 11 – دیگر تفاوت ها ارتدوکس ها هیچگاه روز شنبه یا یکشنبه روزه نمی گیرند در حالی که برای کاتولیک ها این محدودیت ها وجود ندارد . ارتدوکس ها هیچگاه روز شنبه برای عبادت زانو نمی زنند در حالی که کاتولیک ها در انجام این کار منعی ندارند . روحانیون ارتدوکس قبل از انتصاب به مقام روحانی می توانند ازدواج کنند ولی در کلیسای کاتولیک روحانیون اساسا حق ازدواج ندارند . عبادت در کلیسای ارتدوکس به سمت شرق انجام می شود در حالی که در کلیسای کاتولیک الزامی به این امر نیست . نان در مراسم عشای ربانی ارتدوکس ها از خمیر برآمده است ولی در کلیسای کاتولیک از خمیر برنیامده است . در کلیسای ارتدوکس ، خون و جسم عیسی مسیح از طریق مراسم عشای ربانی دریافت می شود ولی در کلیسای ارتدوکس فقط نان به عنوان نماد جسم عیسی مسیح دریافت می شود . در کلیسای ارتدکس رده بندی و رتبه گذاری بین راهبان وجود ندارد در حالی که در کلیسای کاتولیک راهبان دارای رتبه و درجه اند . روحانیون ارتدوکس ملزم به گذاشتن ریش هستند در حالی که روحانیون کاتولیک معمولا ریش ندارند .   علاوه بر آن چه ذکر شد اختلافات جزئی در مراسم ، آداب و رسوم و تشریفات کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک وجود دارد  که بسیاری از آن ها به زمینه های فرهنگی ، قومی ، ملی و جغرافیایی بر می گردد و در این نوشته از ذکر آن ها خودداری شده است .   نویسنده: سيد حسين طباطبايي، رئيس اداره اروپاي شرقي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي پایان نوشتار/   ]]> سید حسین طباطبایی ادیان در روسیه Sun, 01 Jan 2017 08:30:15 GMT http://www.russiaviewer.com//fa/doc/report/2522/تفاوت-های-مسیحیت-ارتدوکس-کاتولیک ما می خواهیم پلی برای متحد کردن مسلمانان باشیم http://www.russiaviewer.com//fa/doc/article/2359/می-خواهیم-پلی-متحد-کردن-مسلمانان-باشیم دیدبان روسیه: چهارمین موسسه مفتیات دولتی فدرال در روسیه تشکیل شد. این سازمان جدید مجمع روحانیون مسلمان روسیه نام دارد که وظیفه اصلی آنان بر اساس ایده «نشست اورنبورگ» و با تکیه بر تجربیات اولین سازمان اسلامی در روسیه می‌باشد. "آلبیرکرگانوف" رئیس این اداره گفت: "سازمان ما مدتهاست به دنبال یک الگو می­ گردد. ما به نمونه قدیمی و اولیه خود مراجعه کردیم و تصمیم گرفتیم به جای استفاده از مدل­ های خارجی از ساختار داخلی و سنتی بهره بگیریم. اصل اسلام ساختاری لیبرال دارد و حتی در قرآن نیز گفته شده است که مسلمانان باید مشکلات خود را با گفتگو رفع کنند. امروز این مساله اهمیت زیادی دارد که انسان‌ها با یکدیگر گفتگو و با مشورت تصمیم‌گیری کنند. در روسیه بخش بزرگی از روحانیون مستقل وجود دارند که در چارچوب هیچ یک از سازمان­ های حاضر عمل نمی­ کنند. ما تصمیم گرفتیم این سازمان­ ها را با نام «مجمع روحانیون مسلمان روسیه»  به یکدیگر وصل کنیم و هیچ اجباری برای پیوستن به آن نیست. امروزه بیش از ده سازمان مذهبی در این مجمع فعالیت دارد. حدود 300 سازمان کوچک زیر پرچم شورای مفتیان روسیه فعالیت دارند و ما همچنین توافق کرده‌ایم که اداره دینی مسلمانان داغستان از سازمان شمالی قفقاز جدا نشود و در عین حال با سازمان ما همکاری داشته باشد. این اداره حدود سه هزار نفر مراجعه کننده دارد و هیچ برنامه­ ای برای جمع کردن اعضای بیشتری وجود ندارد. هدف اصلی ما تشکیل یک ارگان برای کار درست با مردم است و برای مذاکره و گفتگو با سازمان های اسلامی خارج از روسیه نیز آمادگی داریم." منبع: ریانوستی   ]]> ادیان در روسیه Tue, 20 Dec 2016 07:04:03 GMT http://www.russiaviewer.com//fa/doc/article/2359/می-خواهیم-پلی-متحد-کردن-مسلمانان-باشیم رونمایی از ترجمه کتاب اسقف کریل به زبان آلمانی در برلین http://www.russiaviewer.com//fa/doc/news/2273/رونمایی-ترجمه-کتاب-اسقف-کریل-زبان-آلمانی-برلین دیدبان روسیه: کتاب «آزادی و مسئولیت در جستجوی هماهنگی حقوق بشر و کرامت فرد» نوشته "کریل" اسقف اعظم مسکو و روسیه در مرکز رایزنی روسیه در برلین رو نمایی شد.  این مراسم به مناسبت هفتادمین سال تاسیس کلیسای ارتدکس روسیه در 24 نوامبر برگزار ­شد و سازمان‌های خیریه گرگوری مقدس، انتشارات کلیساهای ارتدکس روسیه، رایزنی فرهنگی روسیه در برلین با حمایت سفارت روسیه در آلمان، بخش روابط خارجی کلیسا­های مسکو و بنیاد «جهان روسی» برگزار کننده این مراسم بودند. ترجمه این کتاب به زبان آلمانی توسط کسنیا ورنر (مقالات 1-16، سال 2009) و دیاکون، دکتر ایون کرامر (مقالات 17-27، سال 2016) به انجام رسید. همزمان با رو نمایی از این کتاب، نمایشگاه عکس «ماموریت کلیساهای ارتدوکس در جهان امروزی» نیز برگزار و به موجب آن مفهوم اجتماعی کلیسای ارتدکس روسی از دید عکاسان روس و خارجی به نمایش گذاشته شد. به گفته نویسنده، این کتاب برای نشان دادن یک موضوع نوشته شد: "آزادی برای گناه، آزادی نیست." امروز ما شاهد زندگی انسان­ ها هستیم که با درک نادرست از آزادی در حال تغییر می­ باشند. برای متقاعد کردن مردم، که آنها اصول زندگی خود را، خود تعیین کنند، در تلاش هستند. در پی تحمیل یک جامعه مدرن در زمینه نسبی گرایی اخلاقی، سبب به وجود آمدن مشکلاتی متعددی برای افراد مومن می­شود، مانند ازدواج همجنسگرایان، فحشا، سقط جنین و کشتن از سر ترحم. مفهوم گناه از چنین سیستمی ارزشی دور می­ شود. اگر اخلاق نسبی شود، همه آزادانه به هر عملی می ­پردازند، به دلیل اینکه تنها اخلاق قادر به محدود کردن انسان می­ باشد. آزادی خنثی به وجود نمی­ آید، یا آزادی از گناه یا برای گناه وجود دارد. اسقف کلیساهای روسی در کتاب خود بیان می­ کند که چه ارزش­ های اخلاقی خداوند در طبیعت انسان قرار داده است و با سنت مذهبی و با احکام الهی انسان، ایده­های اخلاقی مطابق با ارزش‌های انسانی را برمی­ گزیند. منبع: بنیاد روسکی میر پایان نوشتار/ ]]> ادیان در روسیه Mon, 12 Dec 2016 09:59:43 GMT http://www.russiaviewer.com//fa/doc/news/2273/رونمایی-ترجمه-کتاب-اسقف-کریل-زبان-آلمانی-برلین بررسی فرآیند تحصیلات دینی در روسیه http://www.russiaviewer.com//fa/doc/article/2279/بررسی-فرآیند-تحصیلات-دینی-روسیه دیدبان روسیه: کنفرانس سراسری علمی – عملی «تحصیلات دینی در روسیه؛ وضعیت کنونی و چشم اندازها» در شهر ماخاچ قلعه جمهوری داغستان برگزار شد. در این همایش علمی دانشمندان، شخصیت­ های دینی و اجتماعی، روسای دانشگاه­ های اسلامی، کارشناسان مسائل تحصیلات دینی و همچنین سردبیر پرتال اسلام.رو حضور داشتند. این کنفرانس با حمایت وزارت آموزش و علوم روسیه، دانشگاه دولتی پتی­گورسک، انستیتوی علوم انسانی داغستان، شورای مفتیان جمهوری داغستان، کمیته آزادی دینی در همکاری با سازمان­ های دینی جمهوری داغستان برگزار شد. در این همایش مسائل گسترش اسلام در روسیه، تاریخچه تحصیلات دینی در روسیه، وضعیت کنونی تحصیلات دینی و الهیات در روسیه، احیای مدارس فقهی اسلامی روسیه، همکاری دولت و سازمان­ های دینی در راستای توسعه تحصیلات دینی و الهیات در روسیه، معضل تربیت کادر متخصص با دانش عمیق تاریخ و فرهنگ اسلام در روسیه، ساخت سیستم چند سطحی تحصیلات اسلامی در روسیه، همگرایی تحصیلات اسلامی در فضای آموزشی روسیه و مسئله تامین کتاب­ های آموزشی و تربیت پرسنل ماهر و باتجربه جهت فعالیت در سازمان­ های دینی گفتگو کردند. سخنرانان توجه حاضرین را به این نکته جلب کردند که علاوه بر مطالعه متون فقهی، بایستی متون غیردینی نیز به افراد آموزش داده شود. طلبه فقه در حقیقت نماینده قشر تحصیل کرده اسلامی و یک دیپلمات است که نه تنها به مسائل فقهی، بلکه سایر موضوعات نیز احاطه دارد. به عبارتی این شخص روانشناسی است که با شیوه­ های درست برخورد و ارتباط با کودک و بزرگسال آشنا بوده و زبان عربی را نه در سطح مکالمات روزمره، بلکه عمیق­تر از آن و در سطح مطالعه متون دست اول فعالان بزرگ اسلامی و فلاسفه اسلامی می­ داند. سیستم آموزش اسلامی در روسیه نیازمند راهکارهای عملی است تا این سیستم نه تنها در کشور روسیه که فراتر از آن و در سطح جهانی از اعتبار بالایی برخوردار باشد.   در پایان این کنفرانس نیز قطعنامه­ ای به تصویب رسید که موارد آن به شرح زیر است:   • پیشرفت و توسعه جامعه روسیه تا حد زیادی به اتحاد و همبستگی اعضای آن در حل مسائل پیش روی جامعه وابسته است. از میان چالش­ های امروز که گریبان­گیر جامعه شده است، ایده انتشار افراط­ گرایی و رادیکالیسم دینی موضوعات کلیدی محسوب می ­شوند. • همکاری­ های حکومت و دین اسلام در حوزه آموزش و تربیت، یکی از فاکتورهای مهم بازگشت به ریشه­ های معنوی فرهنگ کشور و سلامت اخلاقی در جامعه است که دستیابی به آن در گرو افزایش تاثیر دین در شکل­ گیری ارزش­ های اخلاقی و جهان بینی مردم روسیه می ­باشد. • مسلمانان روسیه علیرغم ویژگی­ های خاص توسعه جامعه دینی در قفقاز شمالی، منطقه اورال – پاولژ، سیبری و آسیای میانه، در حوزه آموزش ارزش­ های واقعی اسلام بر مبنای سنت دیرین فقه اسلامی در روسیه، با یکدیگر متحد خواهند شد. • قرار دادن دروسی همچون «فرهنگ دینی – اخلاقی» در سیستم آموزش متوسطه، قبل از هر چیز نیازمند تربیت کادر متخصص با برخورداری از تحصیلات عالیه در حوزه فقه و الهیات است. • توسعه آموزش رشته الهیات در دانشگاه ­های روسیه، طرح و حل مساله تربیت دینی – اخلاقی در دانشگاه­ های امروز تنها با تدریس «مبانی فرهنگ دینی و اخلاق غیردینی» در مدارس متوسطه میسر می­ شود. • گروه ­های الهیات در دانشگاه­ ها به مرکز تربیت دینی – اخلاقی تبدیل خواهند شد. نه تنها برنامه آموزش الهیات که حتی سایر دروس برای دانشجویان رشته­ های مختلف از بن مایه دینی و اخلاقی برخوردار هستند. حاضرین در کنفرانس معتقدند که توسعه گروه «الهیات» در دانشگاه در سیستم آموزش عالی فدراسیون روسیه به سلامت اخلاقی در دانشگاه­ ها و تغییر کیفی سطح مطالعات و پژوهش ­های انسانی مساعدت خواهد کرد. • رشته الهیات، اصول و مبانی و ساختار و شیوه تدریس مشخصی برای خود دارد و همچون تاریخ، زبانشناسی و فلسفه یکی از علوم انسانی پایه به شمار می ­رود. در تائید این حرف می­ توان گفت که حضور متخصصین حوزه الهیات در حکومت غیر دینی برای انجام فعالیت­ های علمی – پژوهشی، آموزشی- تربیتی، مشاوره، اداری – مدیریتی و حتی اجتماعی – تجربی ضرورت دارد و این افراد در سیستم آموزش عالی و متوسطه حضور موثر و فعال داشته، در محافل تخصصی از جمله در ارگان­ های حکومتی، ارگان­ های دولتی مناطق، سازمان ­های غیردولتی، دینی، بین المللی و قانونگذاری، مجریه و قضایی از اهمیت و توجه برخوردارند. چنین متخصصینی برای حل برخی مشکلات در ساختار جامعه و ارگان­ های حمایت و سازگاری مهاجران با زندگی اجتماعی و همچنین در رسانه­ های گروهی همیشه لازم هستند.   با توجه به این موارد حاضرین در کنفرانس معتقد هستند که بایستی به تقویت و توسعه تدریس الهیات در سیستم آموزش غیردینی، به ویژه در موسسات آموزش عالی به منظور توسعه کامل و همه جانبه کادر حوزه اجتماعی – انسانی در آینده کمک کرد. همچنین با برگزاری و تدریس دوره­ های آموزشی در گروه­ های علوم انسانی دانشگاه­ ها و انجام کارهای اضافه بر برنامه درسی با تکیه بر آموزش اخلاقی، از توسعه تربیت دینی – اخلاقی در موسسات آموزش عالی غیردینی حمایت به عمل آورد. از سوی دیگر بایستی از اساتید و متخصصین الهیات برای تدریس «مبانی فرهنگ اسلامی» در مدارس متوسطه کمک گرفت. و در نهایت برگزاری کنفرانس­ های بین دانشگاهی علمی – تجربی «تربیت دینی – اخلاقی در دانشگاه» نیز مفید است. منبع: برگرفته از سایت اسلام رو و انستیتوی علوم انسانی داغستان پایان نوشتار/ ]]> ادیان در روسیه Sat, 10 Dec 2016 10:55:47 GMT http://www.russiaviewer.com//fa/doc/article/2279/بررسی-فرآیند-تحصیلات-دینی-روسیه نظر اسقف اعظم روسیه درباره "سقط جنین" http://www.russiaviewer.com//fa/doc/news/2101/نظر-اسقف-اعظم-روسیه-درباره-سقط-جنین دیدبان روسیه: اسقف اعظم روسیه گفت: سقط جنین و ارایه خدمات قانونی در این باره مانند کمک به مصرف کنندگان الکل و مواد مخدر است. کریل افزود: دولت باید ارایه خدمات بهداشتی و بیمه درمانی را در خصوص سقط جنین متوقف کند. بالاترین مقام مذهبی روسیه در ماه سپتامبر هم با جمع آوری طوماری خواستار توقف و ممنوعیت سقط جنین در این کشور شده بود. به عقیده وی انجام سقط جنین شر است و قتل قانونی کودکان قبل از تولد است. با این حال مقامات بهداشتی روسیه معتقد هستند که ممنوعیت سقط جنین، سلامت بسیاری از زنان و دختران نوجوان را در این کشور در برابر حاملگی ناخواسته به خطر می اندازد و مشکلات اجتماعی زیادی برای کودکان ناخواسته دارد. سستی بنیان خانواده در روسیه و کاهش سن روابط جنسی در میان نوجوانان این کشور خارج از عرف ازدواج از مسایلی است که مقامات روسیه را با نگرانی جدی روبرو کرده است. رشد جمعیت در کشور 145 میلیون نفری روسیه همچنان منفی است و پهناورترین کشور جهان از مشکل کمبود جمعیت و نیروی کار رنج می‌برد. منبع: ایلنا پایان نوشتار/ ]]> ادیان در روسیه Mon, 21 Nov 2016 10:51:40 GMT http://www.russiaviewer.com//fa/doc/news/2101/نظر-اسقف-اعظم-روسیه-درباره-سقط-جنین روسیه در برابر داعش؛ نبرد از نوعی دیگر http://www.russiaviewer.com//fa/doc/report/1925/روسیه-برابر-داعش-نبرد-نوعی-دیگر دیدبان روسیه: اگرچه سوریه و عراق صحنه نبرد مستقیم پیکارجویان تکفیری است، ولی به طور غیرمستقیم عمده مناطق جهان به ویژه مناطق مسلمان­‌نشین آبستن رویدادهای تروریستی وابسته به این شبه نظامیان است. آسیای مرکزی و قفقاز، به لحاظ شرایط خاص جغرافیایی، تاریخی، مذهبی و ...، نگاه ویژه­‌ای را از سوی رهبران تکفیری به خود جلب کرده است. این رهبران در پی استقرار خلافت اسلامی در این مناطق هستند که نگرانی امنیتی رهبران آن و از جمله روسیه را برانگیخته است. این احساس خطر روسیه را برانگیخته تا برای رهایی از آن به طور مستقیم وارد درگیری نظامی در جبهه نبرد سوریه شود، اما این پایان داستان نیست.   ► اسلام در روسیه: از خفا تا خلافت پیشینه سکونت مسلمانان در قلمرو روسیه به قرن 14 میلادی بر می‌گردد و نخستین مسلمانان این کشور را داغستانی­‌ها تشکیل می­‌دهند. رفته رفته با گسترش قلمرو روسیه در مناطق مسلمان‌نشین در آسیای مرکزی و قفقاز، بر تعداد مسلمانان این کشور افزوده شد. امروزه جمعیت مسلمانان روسیه را رقمی نزدیک به 25 میلیون نفر برآورد می‌شود که عمدتا از اقوام تاتارها، باشقیرها، چچنی­‌ها و اینگوشی­‌ها و مهاجران دیگر جمهوری­‌ها هستند. مسکو اکنون نزدیک به 1.5 میلیون مسلمان دارد که یک دهم آن را چچنی‌ها تشکیل می دهند.(1) اما در خصوص ترکیب مذهبی در روسیه باید به این نکته نیز توجه داشت که کاهش نرخ زاد و ولد، دنیاگرایی، رواج گسترده الکلیسم و موارد اینچنینی سبب شده تا جمعیت مسیحیان روسیه در برابر مسلمانان رو به کاهش بگذارد و اگرچه نمی­‌توان انتظار داشت که این کشور به کشوری مسلمان تبدیل شود، ولی در عین این روند نگرانی‌های دلواپسان ملی- مذهبی روسیه را به دنبال داشته است. روسیه در زمان حاکمیت کمونیست‌ها تنها 500 مسجد فعال داشت که این آمار، امروزه ده برابر شده است و حتی مسلمانان منطقه چچن پا را فراتر گذاشته و در درصدد ساخت بزرگترین مسجد اروپا در شهر گروزنی پایتخت این جمهوری برآمده­‌اند. (2) علی­رغم چنین وضعیتی، مسلمانان در دوران زمامداری کمونیست‌ها به شدت زیر فشار و سرکوب بودند و نمی­‌توانستند آزادانه به فعالیت­‌های مذهبی خویش بپردازند. در نیتجه مردم مسلمان منطقه پس از فروپاشی، کمتر آشنایی با سنت­‌ها و رسوم مذهبی خود داشتند و همچنین رسمیت نداشتن فعالیت­‌های مذهبی چه به صورت رعایت آداب و چه انجام پژوهش در حوزه مسائل دینی سبب نوعی گسست و رخوت مذهبی در میان آن­ها شده بود. در نتیجه پویایی و بالندگی در معرفی اسلام به عنوان دینی اجتماعی و امروزی از جامعه آن دوران رخت بسته بود. چنین شرایطی زمینه را برای فعالیت و ترویج دین اسلام به صورت زیرزمینی و مخفیانه توسط گروه‌های افراطی­ای فراهم کرد که پدران نسل کنونی گروه‌های تکفیری به شمار می­روند. در دوران پس از فروپاشی نیز خبر چندانی از رشد و شکوفایی مذهبی گروه‌های اسلامی و معرفی نسلی نوین و امروزی از رهبران مذهبی نبود که بتوانند پاسخگوی نیازهای دنیای امروز مردم مسلمان این منطقه باشد. اما در عین حال، گسترش ارتباطات جهانی، اشغال افغانستان و به دنبال آن حضور جهادی­‌های عرب در این کشور و برقراری پیوند میان آنها و اسلام‌گرایان افراطی در آسیای مرکزی، خلاء قدرت ناشی از فروپاشی شوروی و نگاه به غرب زمامداران روسی، رقابت کشورهای اسلامی برای گسترش سیاست­‌های مذهبی خود در منطقه، وقوع جنبش­‌های اسلامی در سرزمین­‌های مختلف اسلامی و ... سبب بیداری و بازیابی هویت دینی در مسلمانان این منطقه شده بود که در نتیجه زمامداران کمونیست منطقه دیگر نتوانستند همچون گذشته مانع خیزش اسلام گرایی و تلاش برای بازیابی هویت دینی­ شوند. اما در این میان همانگونه که اشاره شده، نبود ساماندهی و پرورش نیافتن نسل نو و و میانه­‌رو در معرفی اسلام ناب و حقیقی، راه را برای گسترش فعالیت گروه‌های افراطی- تکفیری همچون «مجمع جهانی جوانان مسلمان»، «الحرمین»، «موسسه خیریه ابراهیم الابراهیم»، «حزب التحریر اسلامی»، «اتحادیه جهاد اسلامی»، «جنبش اسلامی ترکستان»، «جنبش اکرمیه»، «جندالخلافه»، «انصارالله» و ... که به لحاظ مالی و عقیدتی نزدیکی و وابستگی شدیدی به عربستان و القاعده داشتند، هموار کرد. حضور چهره­‌هایی چون اسامه بن لادن، ایمن الظواهری، ابومصقب زرقاوی و عبدالله العزام از رهبران برجسته اسلام گرایان افراطی در افغانستان در دوران زمامداری طالبان سبب شد که در دو دهه اخیر، شاهد رشد و تکامل افراط گرایی اسلامی در آسیای مرکزی و قفقاز و تربیت فرماندهانی همچون شامیل باسایف، رهبر مبارزان چچنی در جریان جنگ­‌های استقلال چچن باشیم. این مراودات که هم جنبه عقیدتی و هم عملیاتی داشت، منجر شد که رفته رفته گرایش­‌های وهابی­‌گری و حرکت به سمت تاسیس «امارت اسلامی قفقاز» درمیان جدایی طلبان این منطقه در سال‌های اخیر گسترش بیشتری پیدا کند. این روند کار را به آنجا رساند که اکنون بخش قابل توجهی از پیکارجویان تکفیری در سوریه و عراق را مبارزان چچنی تشکیل می­‌دهند که به فرماندهی ابوعمر چچنی، دست بیعت به سوی خلافت ابوبکر بغدادی دراز کردند. او که نام واقعی­‌اش ترخان باتیراشویلی و به عمر الشیشانی نیز مشهور است، تا پیش از پیوستن به داعش، رهبری گروه «جیش المهاجرین و الانصار» که اعضای آن پیکارجویان قفقاز شمالی بودند را برعهده داشت. او سرانجام در جریان نبردی در نزدیکی شهر موصل عراق کشته شد. اهمیت نقش عمر چچنی در جبهه داعش تا به آنجا بود که جایزه 5 میلیون دلاری برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود، از سوی وزارت خارجه آمریکا تعیین شد.(3) نزدیکی به کشور جنگ­‌زده افغانستان عاملی دیگری در رشد تکفیری­‌ها در آسیای میانه و قفقاز است. اشاره شد که «جهاد» عرب­‌های افغانی در افغانستان علیه اشغالگری ارتش روسیه سبب تقویت مناسبات میان اینها با پیکارجویان اسلام گرای آسیای مرکزی و قفقاز شده بود. تدام ناامنی­‌ها و جنگ داخلی افغانستان، این کشور را به محفلی امن برای پرورش هسته‌های خشونت و پیکارگری گروه­‌های مافیای ترور و مواد مخدر تبدیل کرده است. از آنجایی که مرزهای مشترک این کشور با تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در اختیار گروه­‌های شبه نظامی طالبان است، این موضوع سبب شده تا شبه‌نظامیان تکفیری گروه­‌هایی چون جنبش اسلامی ترکستان، امارت اسلامی قفقاز و ... دوره­‌های آموزشی و عقیدتی خود را در افغانستان گذرانده و از طریق این کشورها به مناطق آسیای مرکزی و قفقاز رفت و آمد ­کنند. دره فرغانه نیز که میان سه کشور ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان قرار گرفته به لحاظ موقعیت جغرافیایی و فقر گسترده ساکنان آن از دیرباز محلی برای فعالیت اسلام­گرایان افراطی است. این گروه­‌ها از طریق دریای خزر به نقل و انتقال مواد مخدر، تسلیحات، شبه نظامیان به منطقه قفقاز شمالی در غرب این دریا و از آنجا به دیگر مناطق می­‌پردازند. در همین رابطه می­‌توان به بازداشت هفت تن از اعضا و هواداران حزب غیرقانونی اعلام شده التحریر- که بیشتر در آسیای میانه فعال است و در فهرست سیاه مسکو نیز قرار دارد- در قازان پایتخت جمهوری تاتارستان در منطقه ولگا در مهرماه گذشته اشاره داشت. (4) عامل دیگر در رشد تکفیری­‌ها، پایین بودن سطح رفاه و اشتغال، فقر در میان مردم مسلمان منطقه به شمار می­‌رود. چه در زمان زمامداری کمونیست­‌ها و چه بعد از آن، چندان مجالی برای عرض­‌اندام اقتصادی مسلمانان فراهم نبود. وضعیت نابسامان اقتصادی در منطقه، سبب روانه شدن نیروی کار این کشورها به روسیه جهت یافتن کار شده است. این جمعیت مهاجر و فقیر در کنار مسلمانان ساکن در روسیه که از وضعیت معیشت چندان مناسبی نیز برخوردار نیستند در معرض تبلیغات گسترده مبلغان مذهبی وهابی قرار گرفته و اسیر توهماتی می­‌شوند که از دنیایی مالامال عدالت، رفاه و رعایت شعایر اسلامی در نظام ایده­‌آل خلافت اسلامی برای آن­ها ترسیم شده است. در این میان، بهره­‌مندی تکفیری­‌ها از فن­آوری­‌های نوین ارتباطی در شبکه­‌های اجتماعی در جذب نیروهای جدید موضوع اهمیت‌برانگیزی است که سبب شده تا این گروه‌ها با گستردگی بیشتری بتوانند به جذب، آموزش، ساماندهی و اعزام نیروها به مناطق عملیاتی عراق و سوریه اقدام کنند. این امر تا به آنجا است که امروزه اصطلاحی با نام «امام اینترنتی» در میان شبه نظامیان رایج شده است.   ► واکنش روسیه در برابر تکفیری‌ها رهبران روسیه به خوبی آگاه هستند که حضور شبه­‌نظامیان تکفیری اصالتا قفقازی و آسیای مرکزی در مناطق عملیاتی سوریه و عراق که نزدیک به پنج هزار نفر می­‌رسند، سبب پختگی و آمادگی هرچه بیشتر آنها شده و بازگشت آن­ها به زادگاهشان خطرات ناگواری را به بار خواهد داشت. در تابستان گذشته، ویدئویی توسط  داعش در اینترنت منتشر شد که در آن مرد نقابداری ضمن تهدید رهبران مسکو ، از افراد خود خواست تا «جهاد» را به خاک روسیه بکشانند. این مسأله رهبران روسیه را واداشته تا به گونه­‌های مختلف به مقابله با این تهدیدات نوپیدا برخیزند. از جنبه سخت­‌افزاری اما عملیات گسترده هوایی نیروهای ارتش روسیه در سوریه، سبب شده تا ارتش این کشور پیشرویی‌های چشمگیری در جبهه­‌های درگیری داشته باشد. افزون بر این، روسیه با استقرار سامانه S-300  در پایگاه هوایی خود در بندر طرطوس سوریه در دریای مدیترانه، آسمان آن را برای عملیات هواپیماهای نظامی خود ایمن­‌تر کرده است. همچنین تقویت پیمان امنیت دسته جمعی در این منطقه از دیگر اولویت­‌های امنیتی رهبران مسکو به شمار می‌رود. این پیمان اگرچه در سال­‌های نخست پس از استقلال این جمهوری­‌ها بسته شد، اما بنا به دلایلی نتوانسته بود آنگونه که انتظار می­‌رفت نگرانی­‌های امنیتی اعضا را برآورده کند. اما اکنون تقویت این پیمان از توجه خاصی برخوردار شده است. «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در سخنانی در نشست سران کشورهای مشترک المنافع در «آستانه» پایتخت قزاقستان در پاییز 1394 ضمن ارائه گزارشی از موفقیت‌های عملیات نظامی در سوریه، خاطر نشان کرد: "روسیه به امنیت همه همسایگان خود فکر می‌کند." در سطح ملی نیز روسیه در سال‌های اخیر عملیات­‌های اطلاعاتی و امنیتی گوناگونی را علیه شبه نظامیان به راه انداخته است. "یوری چایکا" دادستان کل روسیه در اردیبهشت گذشته و در گزارش سالانه خود به سنای این کشور عنوان داشت که سازمان­‌های امنیتی روسیه سال گذشته میلادی بیش از 150 عضو گروه­‌های مسلح غیرقانونی از جمله 20 سرکرده این گروه­‌ها را که از داعش پیروی می‌کردند به هلاکت رسانده­‌اند. وی همچنین از افزایش 36.3 درصدی چنین جرایمی در سال گذشته خبر داد که به بیش از 1500 مورد رسیده است. در حوزه اقدامات نرم­‌افزاری نیز مسکو در تلاش برآمده هم در سطح داخلی و هم خارجی بتواند به مبارزه با تروریسم تکفیری برخیزد. تقویت گروه­‌های اسلام­گرای میانه­‌رو داخلی عاملی مهمی در آگاه­‌سازی طبقات مختلف اجتماعی و همچنین پیشگیری از گسترش افراطی‌گری در این کشور است. جامعه مسلمانان روسیه افزون بر محکومیت تروریسم تکفیری، وهابیت را مذهبی غیررسمی، نامشروع و تروریسم­‌پرور می­‌دانند. (5) در این میان  نقش «شورای مفتی­‌های مسلمانان روسیه» و دیگر گروه‌های اسلامی میانه­‌رو این کشور در برگزاری همایش­‌ها و کنفرانس­‌های مشترک بین­‌المللی همچون «کنفراس مشترک روسیه- جهان اسلام» در 25 تا 27 می 2016، و همچنین نشست بین المللی علمای اسلامی از بیش از 100 کشور در شهریور گذشته بیشتر به چشم می خورد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور در پیامی به مناسبت برگزاری کنفرانس بین­‌المللی علمی و کاربردی «دین علیه تروریسم» در مهرماه گذشته، به نقش علمای دین و نخبگان جوامع در ترویج فرهنگ صلح و مبارزه با افراط گرائی تاکید داشت و خواستار گفتگو و همکاری میان ادیان شد. عضویت ناظر روسیه در سازمان همکاری­‌های اسلامی نیز دیگر اقدامی است که این کشور کوشیده تا در دوران پس از 11 سپتامبر 2001 برخلاف چهره دشمنان‌ه­ای که ایالات متحده در جهان اسلامی پیدا کرده، هم پیوند جمعیت مسلمان خود با دیگر کشورهای اسلامی را قوی­‌تر کند و هم حضوری پررنگ­‌تر در مجامع اسلامی داشته باشد. پوتین در اکتبر 2013 در نشست مشترک با رهبران گروه‌های اسلامی در شهر «یوفا» جمهوری «باشکورتوستان» این کشور عنوان داشت که «صدای رهبران مسلمان روسیه در جهان اسلام باید بهتر شنیده شود. چه در گذشته و چه در زمان حال، همواره روسیه در پی این بوده که از این اقدام در جهت تحکیم وحدت ملی خود و حل و فصل اختلافات داخلی بهره برد.» (6) در سطح بین­‌المللی نیز روسیه کوشیده تا همراه با دیگر کشورها نسبت به تشکیل جبهه متحد علیه داعش اقدام کند. محکومیت داعش در بیانیه پایانی نشست جی 20 آنتالیای ترکیه در آبان پارسال، پیشنهاد و یا همراهی در صدور قطعنامه­‌های مختلف شورای امنیت علیه داعش در سال‌های اخیر همچون قطعنامه­‌های 2268/ بهمن 1395، 2199/بهمن 1394، 2178/ شهریور 1393، 2170/ مرداد 1393، 2169/ مرداد 1393 از جمله این اقدامات است. همچنین پوتین، پس از علیات تروریستی در فرانسه در تیرماه گذشته، در دیدار با دیوید کامرون نخست وزیر پیشین انگلستان عنوان داشت که رویدادهای دهشتناک اخیر در فرانسه به ما نشان داد که ما باید به تلاش مشترک در پیشگیری از تروریسم همت گماریم.   ► پایان سخن اشاره شد که تروریسم- تکفیری تهدید نوینی است که امنیت عمده کشورهای دنیا و از جمله روسیه را به خطر انداخته است. فعالیت گسترده تکفیری­‌ها و تهدیدات آنها علیه روسیه به ویژه پس از درگیری مستقیم این کشور در جنگ داخلی سوریه بیشتر شده است. در واقع تروریست­‌ها در پی آن هستند که با کشاندن میدان مبارزه به خاک روسیه، درصدد انتقام‌گیری و واداشتن آن به خروج از سوریه و سرانجام استقرار خلافت اسلامی در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی برآیند. در مقابل اما رهبران روسیه این جنگ را صحنه­‌ای نه تنها تعیین کننده برای معادلات سیاست بین‌الملل که نقشی سرنوشت­‌ساز در امنیت داخلی خود می‌داند. اما پایان جنگ فرسایشی سوریه و پیروزی احتمالی روسیه به معنای پایان کار داعش نخواهد بود. چراکه ویرانه­‌های به جای مانده از جنگ، سیل آوارگان و اقتصاد ورشکسته سوریه محفلی برای رشد هسته­‌های تکفیری خواهد شد که اثرات و پیامدهای آن به مرزهای این کشور محدود نخواهد بود. بالطبع، بازگشت پیکارجویان تکفیری به آسیای میانه و قفقاز و جذب نیروهای جدید، شاهد رشد فزاینده کانون­‌های جدید تهدیداتی در مناطق مسلمان نشین روسیه در قفقاز شمالی و از جمله چچن خواهیم بود که برخلاف دفعات قبل روسیه به راحتی نخواهد توانست آنها را شکست دهد.   نویسنده: یاسر میری، کارشناس مسایل منطقه ای منابع: 1.   «اسلام در روسیه»، ویکی‌پدیای فارسی، در دسترس است در: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85_%D8%AF%D8%B1_%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87 2. “The rise of Russian Muslims worries Orthodox Church”, also available at: http://www.islamawareness.net/Europe/Russia/rise.html 3 . «ابو عمر الشیشانی کشته شد/ کمر داعش در عراق شکست»، باشگاه خبرنگاران جوان، 25 تیرماه 1395، در دسترس است در:  http://www.yjc.ir/fa/news/5692517/ابو-عمر-الشیشانی-کشته-شد-کمر-داعش-در-عراق-شکست-تصاویر 4 . «روسیه: هفت افراط گرا در تاتارستان دستگیر شدند»، خبرگزاری ایرنا، 8 مهرماه 1395، در دسترس است در: http://www7.irna.ir/fa/News/82250293/ 5. «محکومیت تروریسم تکفیری در نشست روسیه»، سایت پارس تودی،  6 شهریور 1395 در دسترس است در: http://parstoday.com/dari/news/world-i5456 6- Grigory Kosach, “Organization of Islamic Cooperation: Priorities and Policies”, 19 january 2015, also available: http://russiancouncil.ru/en/inner/?id_4=5100#top-content پایان نوشتار/ ]]> روسیه و خاورمیانه Sat, 05 Nov 2016 09:50:09 GMT http://www.russiaviewer.com//fa/doc/report/1925/روسیه-برابر-داعش-نبرد-نوعی-دیگر تردید کارشناسان نسبت به منع وهابیت در روسیه http://www.russiaviewer.com//fa/doc/news/1904/تردید-کارشناسان-نسبت-منع-وهابیت-روسیه دیدبان روسیه: گروزنی، مفتی چچن بر منع وهابیت در قلمرو روسیه تاکید کرد، برخی دیگر از مفتیات این فدراسیون نیز با وی همراه شدند. از سوی دیگر این فتوا مخالفانی نیز در داخل کشور داشت. پس از فتوای گروزنی، مفتی چچن بر منع وهابیت در قلمروی روسیه تاکید کرد و برخی دیگر از مفتیات این فدراسیون نیز با وی همراه شدند. از سوی دیگر اما این فتوا مخالفانی نیز در داخل کشور داشت که این اقدام را غیر عقلانی و باعث سرد سدن روابط روسیه و عربستان می‌دانند. «اسماعیل بردییف» مفتی جمهوری کاراچایو – چرکسیا پیشنهاد «صالح مژییف» مفتی چچن برای منع وهابیت در قلمروی روسیه را تایید کرد. بردییف می ­گوید: «بی­شک، وهابیت باید منع شود. ما از این پیشنهاد به طور کامل حمایت می ­کنیم. آیا روسیه می­تواند همان نتایجی را بدست آورد که احمد قدیروف سال ­های ۲۰۰۰ در چچن بدست آورد. آیا می ­توانیم پدیده پیچیده­ ای همچون وهابیت را غیرقانونی اعلام کنیم؛ کارشناسان در این رابطه نظرات مختلفی ارائه کرده­ اند.» از سوی دیگر«گریگوری کوساچ» کارشناس مسائل عربستان سعودی و استاد دانشگاه علوم انسانی این پیشنهاد را مخرب می‌داند و معتقد است: «اصطلاح وهابیت در علم عرب­شناسی وجود ندارد. این اصطلاح فقط در زندگی روزنامه­ نگاران و برخی کارشناسان و نمایندگان حکومت روسیه مشاهده می ­شود. در عربستان سعودی هیچ کس از اصطلاح «وهابیت» استفاده نمی­ کند و آنچه که ما به عنوان وهابیت معرفی می ­کنیم، مذهب حنبلی است که قرن ۱۸ توسط محمد عبدالوهاب یک اصلاح‌طلب عرب عنوان شد. پس سوال به کلی پاک می ­شود.» کوساچ تاکید می­ کند که سخنان مفتی چچن درباره ممنوع کردن وهابیت، واکنش مستقیم به بیانیه کنفرانس چچن در اواخر ماه اوت و «فتوای گروزنی» است. وی در این رابطه می‌گوید: تصویب این فتوا یک گام غیرعقلانی بود، زیرا بندهای این بیانیه به سردشدن و وخیم شدن مناسبات روسیه و عربستان سعودی می‌انجامد و واکنش رسانه­های عربستان به این صورت بود که آن را عامل تفرقه‌اندازی در امت اسلامی عنوان کردند. در سطح سیاسی نیز این فتوا را به عنوان متهم شدن عربستان از سوی روسیه (تهدید تروریستی) نامیدند. وی همچنین توضیح می­ دهد: شرایط امروز همانند زمانی است که روسیه اقدامات نظامی خود را در سوریه آغاز کرد و در عربستان برخی حکم جهاد علیه روسیه را دادند که بعد توسط مقامات متوقف شدند. امروز هم حکومت باید تمام جوانب و پیامدهای این اقدام را بسنجد. علاوه بر مفتی چچن، رمضان قدیروف نیز خواهان این حکم است و اگر من به جای ولادیمیر پوتین باشم، به قدیروف می­گویم که این بازی را تمام کند. چچن باید روی بیانیات و درخواست­هایش بیشتر فکر کند. به اعتقاد این کارشناس روس، وهابیت در مفهوم امروز آن، ایدئولوژی حکومت آل سعود است که چندین قرن  است که حضور دارند. این قبیل سخنان جامعه اسلامی را در تمام دنیا به سمت و سوی نامعلومی می ­کشاند و قطعا رهبر روسیه از چنین فرایندها و سخنانی حمایت نخواهد کرد. با ممنوعیت نمی­ توان به جنگ ایدئولوژی رفت، بلکه باید ایدئولوژی جایگزین آورد. می ­توان به جای این کار به کمک دادگاه کشور، نمایندگان سازمان­های تروریستی غیرقانونی جهاد طلب را متوقف کرد. این جهادگران به خاطر رفتارشان محکوم می ­شوند و نه اعتقاداتشان. در علم حقوق فکر و عمل از هم جدا می ­شوند. جهادگرایی یک ایده است که فقط با ایده جایگزین می­ توان بر آن غلبه کرد. با کشتن ناقل یک ایده، ممکن است ایده در دیگران ریشه بدواند و قوی­تر بشود منبع: مهر پایان نوشتار/ ]]> ادیان در روسیه Mon, 31 Oct 2016 06:07:35 GMT http://www.russiaviewer.com//fa/doc/news/1904/تردید-کارشناسان-نسبت-منع-وهابیت-روسیه